Ryhdy sijoittajaviestinnän hybridiksi ja rakenna mielenkiintoinen sijoittajaviestinnän somekalenterin esimerkiksi näistä aineksista. Samat teemat toimivat myös monessa muussa kanavassa. Lue lisää somen käytöstä sijoittajaviestinnässä myös Kuplin Suvi Asikaisen aiemmasta blogista.

  1.  Taloudelliset katsaukset. Kerro, milloin seuraava osavuosikatsaus on tulossa ja mistä nettisivujen syövereistä löytyy edellinen. Tiivistä katsauksen pääkohdat julkaisupäivänä ja julkaise ne parikin kertaa, sillä some-feedissä uutiset hukkuvat nopeasti. Kutsu sijoittajat kuuntelemaan tai katselemaan katsauksen webinaaria. Uutisoi tuloksen kannalta oleellisimmat yleisön kysymykset ja johdon vastaukset. Kerro myös linkki osavuosikatsaukseen.
  2. Yhtiökokous. Muistuta tulevasta tapahtumasta ja ilmoittautumisen määräajoista. Näytä kuvaa kokouksen käynnistymisestä. Tiivistä toimitusjohtajan katsauksen pääkohdat. Kerro päätökset. Rohkeimmat haastattelevat yhtiökokouksen osanottajia. Kahvi ja pulla mahtuvat myös yhtiökokousuutisten listalle.
  3. Vuosikertomus. Täysin alihyödynnetty tietopaketti, josta riittää pureskeltavaa pitkin vuotta. Talousluvuista, ympäristöasioista ja sosiaalisesta vastuusta on joka firmalla paljon uutisoitavaa. Älä jätä katsausta pölyttymään hyllyyn tai pdf:nä netin syövereihin, hyödynnä mielenkiintoista pakettia pala kerrallaan.
  4. Tiedotteet. Liitä yksittäiset tiedotteet ja uutiset sijoittajille oleelliseen asiayhteyteen. Kerro, kuinka asia liittyy yhtiön strategian toteuttamiseen ja sijoittajatarinaan. Havainnollista ja konkretisoi sanoin tai kuvin.
  5. Näytä, mistä liikevaihto syntyy. Kerro sanoin, kuvin ja videoin, kuinka yrityksen tuotteet tehdään ja palvelut tuotetaan. Rohkeimmat näyttävät videoin, minkä näköisistä raaka-aineista tuotteet tehdään, mitä Liisa tekee sorvin äärellä ja miten Pekka pakkaa tuotteen sekä kuinka se toimitetaan asiakkaalle.
  6. Asiakkaat ja markkinat. Kerro, ketkä tuotteitanne ostavat ja mihin niitä tarvitaan. Tuo esiin osaamisenne ja palvelunne vahvuudet. Tiivistä toimintaympäristön trendit, jotka voivat vaikuttaa kysyntään.
  7. Hyödynnä ihmiset. Jos yhtiön IR-henkilö on innokas viestimään myös omilla kasvoillaan omalta tililtään, tämä on ehdottoman hyvä juttu. Hän uutisoi omalla persoonallisella tyylillään yhtiön uutisia. Se antaa mahdollisuuden myös konkretisoida ja havainnoida sekä tuoda esiin ihmisen kokoisia sijoittajatarinaa ja strategiaa kuvaavia näkökulmia.