Heinä-elokuussa pörssiyhtiöt ovat tuttuun tapaan julkaisseet puolivuosikatsauksiaan. Selasimme eri kokoisten yhtiöiden Twitter-tiliä läpi ja katsastimme käytäntöjä siihen, miten Twitteriä hyödynnettiin julkaisupäivänä, sitä ennen ja sen jälkeen.

Monesti yhtiöillä on vain yksi linkkijulkaisu, tai ei mitään

Löytyi yhtiöitä, jotka eivät olleet twiitannut edes yhtä julkaisua puolivuotiskatsaukseen liittyen.

Lisäksi monella yhtiöllä oli ainoastaan yksi julkaisu puolivuosikatsaukseen liittyen, eli tyypillisesti lyhyt alustus ja linkki, joka vei yhtiön nettisivujen sijoittajaosioon. Tämä on hyvä alku, mutta osavuosikatsauksia varten tehdään iso työ, joten niitä kannattaisi hyödyntää enemmän. Pienellä vaivalla voi saada lisää informatiivisia nostoja esimerkiksi Twitteriä tai muita sosiaalisen median kanavia varten. 

Aktiivisimmilla yhtiöillä oli useita julkaisuja ennen, aikana ja jälkeen

Osa yhtiöistä oli hyvinkin aktiivisia Twitterissä puolivuosikatsauksen julkistuksen aikana. Yksi hyvä esimerkki on Sampo, joka Sampo IR-tilillään jakoi puolivuosikatsaukseen liittyvää sisältöä ennen julkistusta, julkistuspäivänä ja sen jälkeen. Ennen julkistuspäivää muistutettiin, että sellainen on tulossa, päivän aikana tehtiin lukuisia twiittejä (esim. havainnollisia taulukoita, joista näki heti pääluvut, tietoa toimitusjohtajan videohaastattelusta, jne.) ja julkistuspäivän jälkeen muistutettiin linkin kera, että tulosjulkistuksen voi käydä kuuntelemassa sivuilta.

Sammon lisäksi Tokmanni oli yksi yhtiöistä, joka ei ollut tyytynyt yhteen julkaisuun, vaan julkaisi lukuisia informatiivisia twiittejä aiheesta. Toimitusjohtajan kommentteja oli nostettu ja julkaisuissa oli käytetty paljon Tokmannin brändiin sopivia kuvia, jotka herättävät heti huomion paremmin, kuin pelkkä teksti. Myös Tokmanni oli informoinut hyvissä ajoin, milloin julkistus on ja mistä sitä voi seurata.

Miksi kannattaa tehdä useampia julkaisuja yhdestä osavuosikatsauksesta?

Monesti voisi ajatella, että riittää, kun linkittää osavuosikatsauksen, kyllähän kiinnostuneet lukevat sen läpi. Kuitenkin, jos julkaisuja tehdään useampi ja ne ovat informatiivisia, saavat ei-niin-aktiiviset sijoittajat (tai yhtiöön sijoittamista harkitsevat) pääasiat tietoonsa pelkästään Twitteristä, jonka jälkeen he halutessaan voivat mennä lukemaan koko katsauksen. On hyvää palvelua kertoa pääkohdat niissä kanavissa, joissa yhtiöstä kiinnostuneet ovat.

Media on toinen syy, miksi kannattaa hyödyntää Twitteriä osavuosikatsauksissa. Jos informatiivisia, helposti ymmärrettäviä julkaisuja tehdään useampia, on näihin mediankin helppo tarttua verrattuna siihen, että he joutuisivat itse etsimään kiinnostavimmat kohdat osavuosikatsauksista.

Kuvankaappaukset otettu Twitteristä.