Sosiaalisessa mediassa viestiessä on otettava huomioon kanavien eroavaisuudet. Sama sisältö ei sovi kaikkiin kanaviin identtisenä.

Sijoittajaviestintää on suotavaa tehdä perinteisten kanavien lisäksi myös sosiaalisessa mediassa. On kuitenkin tärkeää huomioida, että sosiaalinen media ei ole yksi kanava, vaan eri kanavissa pätevät eri lainalaisuudet. Ei siis kannata laittaa samaa viestiä identtisenä jokaiseen kanavaan, vaan hyödyntää kanavien parhaita puolia ja kulttuuria.

Ensiksi on tietysti vedettävä raja sille, että kuinka monessa kanavassa haluaa jakaa sijoittajaviestinnän asiaa. Onko se vain Twitter, vai teettekö strategisesti sijoittajaviestintää myös Instagramissa tai YouTubessa?

Mikäli yhtiönne ei vielä viesti missään sosiaalisen median kanavassa, on Twitter hyvä paikka aloittaa. Kannattaa kuitenkin jo alusta asti huomioida myös muiden kanavien mahdollisuudet. Mitkä kanavat valitaankin, sisällön räätälöinti on tehtävä kanavan ominaispiirteiden mukaan.

Twitter sopii ajankohtaiseen ja aktiiviseenkin liveseurantaan

Twitter on suosittu kanava sijoittajaviestinnän asioille ja sitä käytetään pörssiyhtiöiden viestinnässä aktiivisesti. Twitterissä pystyy jakamaan lyhyitä, 280 merkkiä pitkiä julkaisuja eikä kuvien tarvitse olla järjestelmäkameratasoa. Twitter on erityisen hyvä kanava silloin, kun halutaan jakaa reaaliaikaisia tunnelmia esimerkiksi yhtiökokouksista, Capital Markets Day’sta tai vastaavista. Twitteriin voi huoletta laittaa useita julkaisuja päivässä. Muistathan myös #hashtagit!

Käytä tähän: Live-twiittaus esimerkiksi tulosjulkistuksista tai Capital Markets Day’sta, lyhyitä koosteita vuosikertomuksista

LinkedIniin ja Facebookiin pidempiä koosteita, ei montaa pientä postausta

LinkedInissä ja Facebookissa postausten merkkimäärä on huomattavasti pidempi kuin Twitterissä, joten samaan postaukseen saa mahdutettua enemmän tekstiä. Facebookia ja LinkedIniä olisikin syytä käyttää koosteenomaisena, eli esimerkiksi julkaisemalla parhaat palat yhtiökokouksista.

Käytä tähän: Koosteet eri tilaisuuksista, koosteita vuosikertomuksista

YouTube on loistava videopankki

YouTube on paikka videoille. Yhtiö voi tehdä sijoittajaviestinnälleen oman YouTube-kanavan, tai vaihtoehtoisesti yhtiölle yhden kanavan, jonka alle voi luoda monta eri ”soittolistaa”. Yksi soittolista voi käsitellä esimerkiksi yrityksen yleisiä asioita, yksi työnantajamielikuvaan liittyviä asioita ja yksi IR-asioita. IR-soittolistan alle voi jakaa esimerkiksi osavuosikatsausvideoita. Kun kanava ja/tai soittolista on helposti löydettävissä ja selkeästi nimetty, kiinnostuneet löytävät yhtiön julkaisemat sijoittajaviestinnän videot kootusti yhdestä paikasta.

Käytä tähän: Esim. osavuosikatsaus-videot, joita voi jakaa muihin somekanaviin

Instagramiin visuaalista sisältöä

Instagramia ei käytetä vielä paljoakaan sijoittajaviestintään, vaikka se onkin muutoin erittäin suosittu kanava. Tärkeintä Instagramissa on se, että sisältö on visuaalista – Instagramiin ei siis toimi sama kuin Twitteriin. Esimerkki hyvästä Instagram-sisällöstä olisi esimerkiksi laadukkaat kuvat sijoittajatilaisuuksista, jolloin kuvatekstinä olisi kiteyttäviä kommentteja tilaisuuksista. Instagram-kuvatekstien ei tarvitse olla romaaneja.

Käytä tähän: Hyvälaatuinen kuvamateriaali kiteyttävillä kommenteilla sijoittajatilaisuuksista

Mieti resurssit

Yllä mainittujen lisäksi sosiaalisen median kanavia on toki rutkasti muitakin. Kun teette sosiaalisen median kanavastrategiaa, kannattaa aina miettiä, mitkä kanavat ovat relevanteimpia teidän yhtiöllenne sijoittajaviestinnän näkökulmasta ja kuinka monen kanavan laadukkaaseen sisällöntuotantoon teillä riittää resursseja.