Sosiaalinen media ja sijoittajaviestintä. Siinä parivaljakko, joista puhutaan onneksi koko ajan enemmän! Viimeistään vuonna 2020 lähes jokainen pörssiyhtiö on toivottavasti ainakin miettinyt mahdollisuutta, voisiko sosiaalinen media olla osana sijoittajaviestintää.

Tällä hetkellä Twitter on monille sijoitusviestijöille ainoa sosiaalisen median kanava. On tietysti hyvä aloittaa jostain kanavasta, mutta on hyvä muistaa, että on paljon muitakin kanavia kuin Twitter.

Instagram nousee suurimmaksi

Instagram on jo nyt yksi suurimmista sosiaalisen median kanavista ja sen kasvuvauhti on räjähtävä. Reutersin ja Oxfordin yliopiston Digital News Report 2020 kertoo, että Instagramin suosio on kaksinkertaistunut vuodesta 2018. Tutkijat olettavat, että Instagram ohittaa Twitterin ensi vuonna. Saman tutkimuksen mukaan sosiaalinen media on ohittanut uutislähteenä printtimedian.

Mikäli halutaan viestiä yksityissijoittajille, on Instagram oiva kanava – tärkeintä kun on olla aktiivinen niissä kanavissa, joissa sijoittajat ovat.

Instagram eroaa Twitteristä melko paljon. Twitterissä pääosassa ovat edelleen tekstit, Instagram puolestaan on visuaalinen kanava. Kuvien on syytä olla mietittyjä ja hyvälaatuisia, joten kuvien asettelu, rajaukset on syytä miettiä etukäteen. Instagram on loistava kanava esimerkiksi infografiikan tai muun vastaavan havainnollistavan sisällön julkaisuun!

Myös Insta Storiesin hyödyntäminen kannattaa – niiden avulla saa jaettua esimerkiksi ajantasaista videomateriaalia yhtiökokouksista. Insta Stories on Instagramissa oleva ominaisuus, jossa kuvia, videoita ja tekstiä sisältävä tarina on esillä 24 tuntia.

Hyödynnetäänkö Instagramia suomalaisten yhtiöiden sijoittajaviestinnässä?

Suurimmalla osalla yhtiöitä ei Instagram-tiliä ole ainakaan sijoittajasuhdetarkoituksissa. Onneksi poikkeuksia löytyy.

Kuvankaappaus Instagramista: https://www.instagram.com/sampo_oyj/

Suomessa etenkin Sampo (Sampo_Oyj) on ansiokkaasti ottanut Twitterin lisäksi myös muita kanavia haltuun. Sampo on ensimmäisiä pörssiyhtiöitä Suomessa, joka hyödyntää Instagramia systemaattisesti sijoittajaviestinnässä.

Sammolla on Instagramiin luotuna oma yritystili, johon on julkaistu eri tyyppistä, sijoittajia kiinnostavaa sisältöä. Instagram-tilille on tehty esimerkiksi bloginostoa (kerrotaan blogisisällöstä Instagram-julkaisussa) ja videomuotoista osavuosikatsausmateriaalia. Suosittelemme tutustumaan tähän!

Kanavastrategia aina ensin

Jos Instagramin ja muiden sosiaalisten medioiden kanavien haltuunotto vaikuttaa kiinnostavalta ja hyödylliseltä ajatukselta, kannattaa ensin laatia suunnitelma sosiaalisen median hyödyntämiseen. Mikäli ollaan aktiivisia useissa somekanavissa, myös kanavastrategia tulee tarpeeseen. Missä kanavissa julkaistaan mitäkin? Kuka julkaisee? Kuka vastaa kommentteihin? Kuten kaikessa viestinnän suunnittelussa, myös sosiaalisessa mediassa on tärkeää, että lähdetään etenemään selkeiden suunnitelmien kautta.

Etkö tiedä mistä lähteä liikkeelle? Sijoittajaviestinnän tiimimme auttaa teitä mielellään sosiaalisen median hyödyntämisessä!